متن‌كامل مناظره احمدي‌نژاد و موسوي
 دو كانديداي مطرح دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري شب گذشته رو در روي هم به مناظره پرداختند. اين مناظره از مناظره پيشين كه ميان كروبي و رضايي برگزار شد از جذابيت بيشتري برخوردار بود. گرچه مناظره چهارشنبه شب ميان اين دو واكنش‌هايي نيز در پي داشت.

متن كامل مناظره محمود احمدي نژاد و مير حشسين موسوي در پي مي‌آيد.

محمود احمدي نژاد چهارشنبه شب در ابتداي برنامه مناظره تلويزيوني خود با ميرحسين موسوي گفت: من ابتدا خداي بزرگ را شاکرم که فرصت داد يک دوره در خدمت ملت عزيز ايران باشم و ازمردم خوبمان بخاطر همه حمايت ها و بزرگواري‌ها و همراهي هايشان تشکر مي کنم و آرزو مي کنم که ملت ايران همواره سربلند باشد.

وي افزود: ياد امام عزيز،شهداي بزرگوار،ايثارگران، جانبازان و آزادگان را گرامي مي داريم که راه سربلندي را دربرابر ما قرار دادند و امروز هرچه داريم از آنهاست.

کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد : انتخابات عرصه بسيار مهم و سرنوشت است، انتخابات در کشور ما فقط انتخاب يک فرد نيست بلکه انرژي گرفتن ملت براي پرشهاي بلند به سمت قله هاي عزت و پيشرفت است.  فضاي انتخابات بايد فضايي پرشور و نشاط باشد، فضاي انتخابات بايد سرشار از منطق و دوستي ها و هم افزاييها و برادري ها باشد .

احمدي نژاد اضافه کرد: من مي خواهم درابتداي عرايضم گله بکنم از برخوردهاي بسيارغيرمنصفانه وظالمانه، بلکه دروغ پردازي هاي بزرگ و تخريب بي سابقه اي که عليه يک دولت انجام شده است، درطول تاريخ بعد ازانقلاب ما نداشتيم چه در طول دوران يک دولت چه در ايام انتخابات اين قدر هجمه سنگين عليه دولت، بنظرم علتش اين است دوستاني که تصميم گرفتند وارد عرصه بشوند احساس کردند که در هيچ يک از عرصه هاي مثبت و سازنده قدرت رقابت با اين دولت را ندارند بخصوص درعرصه خدمات گسترده دولت که بي نظير بود در هر بخشي که ما وارد مي شويم در مقايسه با دولت هاي قبل گرچه آنها خدمات ارزشمندي را داشتند کار دولت به اندازه چند دولت بوده است.

نامزد انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: بخصوص درعرصه بين الملل متاسفانه پيروزي‌هاي بزرگ ملت را هم انکار کردند خدمات دولت را بطور مطلق منکر شدند. اي کاش به جاي اين همه تخريب و اين تبليغات سنگين و بي سابقه يک برنامه اي ارائه مي شد ، متاسفانه در تبليغات انتخاباتي به ملت بزرگ ايران توهين شد که من بسيار متاثر شدم، ما چرا بايد مردم را از خودمان نااميد کنيم چرا بايد اينقدر خودمان را شيفته قدرت نشان بدهيم من شخصا علاقه مند به ورود به اين بحث ها نبودم، چهار سال تحمل کردم و از همه توهين ها و افتراهايي که بخود من شد و نسبت داده شد گذشت کردم الان هم مي گذرم بارها اعلام کردم که من همه را بخشيده ام اما از توهين به مردم، توهين به انتخاب مردم از توهين به فهم و شعور مردم و منافع مردم نمي توانم بگذرم اجازه ندارم، مردم اين اجازه را نمي دهند که وقتي که حيثيت انها مورد هجوم قرار مي گيرد يک خادم انها گذشت بکند.

وي گفت: درديدارهايي که من با مردم دارم در شهرهاي گوناگون قشرهاي گوناگون بطور گسترده از من مي خواهند که از حق آنها دفاع کنم از موضع آنها دفاع کنم من بايد ريشه اين بد اخلاقي ها ، اين جفاها و اين فريب ها را به مردم بگويم.

احمدي نژاد اظهار کرد: قبلا هم وعده کرده بودم که بگويم باور من اين است که امروز آقاي موسوي در برابر من نيست، تنها آقاي موسوي نيست بلکه سه دولت پي درپي در برابر بنده قرار گرفته‌اند هم آقاي موسوي هم آقاي هاشمي وهم آقاي خاتمي که اين سه در گذشته باهم بودند در دور گذشته هم آقاي موسوي از آقاي خاتمي حمايت کرد و هم از آقاي هاشمي حمايت کرد وهم آقاي خاتمي از آقاي هاشمي حمايت کرد در واقع اينها همه با هم بودند از روز اولي که اين دولت تشکيل شد هجوم ها بود براي ضربه زدن البته مردم اينها را مي دانند اما بايد جوانها هم بدانند که بنده دربرابر يک کانديدا نيستم دربرابر يک مجموعه اي هستم که با محوريت اقاي هاشمي وهمکاري اقاي موسوي و خاتمي عليه بنده حرکت کردند.

وي گفت: علت اين فشار سنگين به بنده در طول چهار سال و فشارهاي سنگين تر در ايام انتخابات بنظرمن به يک مسئله برمي گردد اينکه در اين سه دوره يک ساختار اداري و حلقه هاي مديريتي شکل گرفت که از مسير انقلاب و ارزشهاي انقلاب فاصله گرفت نه اينکه در اين سه دوره خدماتي نشد چرا شد اما ارام ارام يک جرياني شکل گرفت که خود را مالک ملت، مالک انقلاب، حاکم برمردم و دست خودش را در بيت المال ومسايل کشور باز مي ديد.

احمدي نژاد تاکيد کرد: آنها در انتخابات قبل صف آرايي کردند اما ملت بر آنها غلبه کرد، در طول اين چهار سال تلاش کردند که دولت را ناموفق جلوه بدهند وبشکنند اما خداي متعال عنايت کرد با حمايت مردم تا اينجا امديم درانتخابات قبل از داخل وخارج رقيب من پشتيباني شد و کمک شد در همان اوايل اين دولت اقاي هاشمي پيغامي براي يکي از اين پادشاهان حاشيه خليج فارس فرستاد که شما نگران نباشيد ظرف شش ماه اين دولت ساقط مي شود که بعدا افرادي رفتتند توضيح دادند ومسئله تا حدودي حل شد معناي اين حرف به روشني طراحي هاي گسترده عليه اين دولت را مي رساند در حالي که اين دولت درخدمت مردم بود، در مدت کوتاه چهار سال افتخارات بزرگ در عرصه هاي داخلي وجهاني بوجود اورد که البته کار ملت است، مي بينيم امروز ملت با نشاط هستند ظرفيت هاي ملت در حال شکوفايي است درعرصه هاي علمي فن آوري در عرصه هاي سياسي بخصوص در سياست خارجي امروز ملت ايران عزيز و عزيزترين ملت هاست اما همه اينها ناديده گرفته مي شود وسنگين ترين دروغها و تهمت ها در طول چهار سال بخصوص درطول سه ماه اخير من ا لبته اقاي موسوي را دوست دارم هميشه هم به ايشان احترام گذاشته ام اما اتفاقي که در اين سه ماه افتاد براي من قابل توجيه نيست.

وي ادامه داد: جناب آقاي موسوي براي اينکه متوجه بشويم درکشور مشکل هست واعتياد هست ما نياز نداريم که برويم يک بازيگر را بياوريم در اتوبوس تا بفهميم اعتياد هست. شما چند تا سفر کرديد متوجه شديد که در کشور مشکلات هست آيا اين مشکلات در چهار سال ايجاد شده است؟ پس 24 سال چه ، يعني يک گلستاني را دوستان جنابعالي متحدان جنابعالي به بنده تحويل دادند و بنده اين را تبديل کردم به يک خرابه هيچ اتفاق مثبتي هم نيفتاده است. تازه معلوم شده که بنگاه‌ها مشکل دارند تازه معلوم شده که بيکاري هست؟ شما چهار تا شهرستان و استان رفتيد بنده همه ايران را ديده ام، اگر بنا باشد از مشکلاتي که مردم دارند صحبت کنم تمام وقت اين مناظره را هم اختصاص بدهيم باز وقت کم مي آوريم.

احمدي نژاد افزود: من به شوخي در يک جايي گفتم خوب شد که من هم داوطلبم و الا اين سه عزيزي که امروز کانديدا هستند چه مي خواستند به مردم بگويند و اين جمله را هم بگويم در همين عرصه رقابت هم رقابتي بين چهار نفر نيست، سه نفر عليه يک نفر است. همه حرف ها حتي مناظره ديشب مناظره نبود، عليه يک نفر بود به نظرم اين فاقد منطق است ما بايد بياييم برمبناي عدالت و منطق کار کنيم.

هاشمي‌وخاتمي خودشان پاسخ دهند

کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با ذکر اين نکته که اگر مي خواهيم ايران اسلامي بزرگ و تاثير گذار باشد با دو نوع مديريت مي شود، گفت: يکي مديريتي هست که براساس ماجراجويي و بي ثباتي، رفتارهاي نمايشي و قهرمان نمايي وشعاري است ، خيال بافي و خرافه گرايي است وخلاف گويي و پنهان کاري است خودمحوري و قانون گريزي است، سطحي نگري و روزمرگي است و افراط و تفريط .
به گزارش خبرگزاري مهر، ميرحسين موسوي  چهارشنبه شب در ابتداي برنامه مناظره تلويزيوني خود با محمود احمدي نژاد و پس از اظهارات وي گفت: من از همه بيننده ها و تماشا کننده ها تشکر مي کنم و صحبت هاي خوبي هم مطرح شد که بنده بصورت روش مند مي خواهم با آن برخورد کنم وجواب بدهم .

وي افزود: اولا بنده دوست داشتم که آقاي احمدي نژاد موفق باشند در کارهايشان و بنده وارد اين عرصه نشوم واگر چنين اعتقادي پيدا مي کردم، قطعا برخودم لازم مي ديدم که در آن کاري که هستم، باشم و وارد اين عرصه نشوم ،دوسه تا نکته مي گويم و به اصل قضيه مي پردازم.

کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: آقاي هاشمي و آقاي خاتمي اشخاص بزرگي هستند که خودشان با آقاي دکتر بايد مناظره کنند و جواب خودشان را بدهند و بنده يک مشکلاتي با دولت دارم و بخاطر خطري وارد اين صحنه شدم که در مورد آن صحبت خواهم کرد و وارد دوران آقاي هاشمي و خاتمي نخواهم شد.

وي اضافه کرد: چهار سال از اين مدتي که ايشان مي فرمايند مربوط به دوره بنده هست و دوره حضرت امام که راجع به آن اگر لازم باشد توضيح خواهم داد . من هميشه ايران را دوست داشتم واين عشق فکر مي کنم با همه ماها قرين است، هيچ ايراني را فکر نمي کنم که به ايرانيت خودش افتخار نکند و نگران آينده ايران نباشد و نگران مشکلاتش نباشد، همه دلشان مي خواهد ايران را بزرگ و سرافراز ببينند.

 موسوي ادامه داد: ما دوست داشتيم که ايران يک نقشي داشته باشد بعنوان قدرت اول منطقه در همه شئون علمي و اقتصادي، آبرو داشته باشد، الگويي باشد براي همه جهان، پس انقلاب کرديم، براي اينها انقلاب کرديم که ايران بزرگ بشود، ايران اسلامي بزرگ باشد، تاثير گذار باشد و بتواند ترجيحا اثر گذار باشد و پيام خودش را به همه جهان برساند منتهي در برخورد با حل مسايل کشور واينکه ما ايران را به جايگاه واقعي خودش برسانيم من احساس مي کنم که دو نوع مي شود روبرو شد. دو نوع مديريت مي شود داشت، يکي مديريتي است که براساس ماجراجويي و بي ثباتي، رفتارهاي نمايشي و قهرمان نمايي وشعاري است، خيال بافي و خرافه گرايي است و خلاف گويي و پنهان کاري است خودمحوري و قانون گريزي است سطحي نگري و روزمرگي است و افراط و تفريط .

کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت : من بقيه بحث هايم را در اين چار چوب پيش خواهم برد. يک موردي هم هست که ما بياييم براصل متانت رفتارهاي منطقي و کارشناسي شده واقع بيني و خرافه ستيزي، شفافيت و... قانونگرايي و اتکا به خرد جمعي دور انديشي وآينده نگري و اعتدال و ميانه روي کار کنيم.

وي افزود: ما اگر مي خواهيم ايران نيرومند داشته باشيم، من فکر مي کنم که آن رفتار دوم مناسبتر است، يعني ما بر اساس آن بايد عمل کنيم خوب در اينجا بحث هست که برنامه ها را نوشته‌ام و ادامه دادم و فکر مي کنم که بنده سه تا برنامه و مناظره دارم که مورد علاقه مردم است و اينها را مکمل همديگر مي دانم برعکس آقاي احمدي نژاد فکر مي کنم که اينها مي تواند فرصتي باشد که بتدريج هم برنامه هايم را بگويم وهم نقطه نظراتم .

مير حسين موسوي تاکيد کرد: آن چيزي که در اين جلسه مهم است بگويم انگيزه اصلي بنده هست، براي اين آمدم به صحنه، حقيقت اين است که بنده درمورد آينده کشور احساس خطر کردم با اين مديريتي که حاکم هست وچون بحث از سياست خارجي شروع شد من مستقيم به سياست خارجي مي پردازم وبعد به مسايل اقتصادي، فرهنگي واجتماعي مي پردازم . يکي از مشکلاتي که ما داريم، من موردي صحبت کنم مورد به مورد که قابل لمس براي همه مردم ما باشد، کلي صحبت نخواهم کرد نمونه نشان خواهم داد.

کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد : يکي از مشکلات ما عدم تناسب شعارهايي است که داده مي شود تا عمل، شعارها بيشتر جنبه اسطوره پردازي و بنظر من يک مقدار زيادي، خيال پردازي در مورد آينده جهان هست و متاسفانه آينده کشور در حال فرو ريختن است و تمدن دارد از بين مي رود و يا اينکه ما مديريت جهان را مي کنيم وامثال ا ينها ، پشتوانه عملي بنظرمن هيچي نيست مثال مسئله آزاد سازي ملوانان انگليسي، ملوانان انگليسي به حوزه ما تجاوز کردند نيروهاي ما سررسيدند آنان را دستگير کردند و کار افتخار آميزي کردند و بايد مورد تاييد قرار مي گرفتند، بعد بلافاصله براساس همين چارچوبي که اشاره کردم ما اول گفتيم اينهابايد اعدام بشوند چرا آمدند درسر زمين ما، يک بحران بزرگ جهاني ايجادکرديم بعدا هم تصميم گرفتيم به تن آنها کت و شلوار بپوشانيم و بعد رييس جمهور ما که مسوليتش ومنزلتش متعلق به خودش نيست، متعلق به مردم است و متعلق به شماست آمد از آنها خداحافظي کرد و بايک مراسم که حتي براي سران کشورهاي ديگر هم انجام نداديم آنها را راه انداختند و رفتند، بعد از نهيبي که ما از انگلستان داشتيم آيا اين عزت ملت ما را حفظ کرد؟ من فکر مي کنم نه، اينجور چيزها هم خسارت مي آورد از نظر امنيت ذهني مردم ما و هم از نظر عزت آنها و هم اينکه سياست خارجي ما را دچار يک فراز و نشيبي مي کند که نمي توانيم با هزينه هايي که مي پردازيم مشکلاتمان را حل کنيم .

مير حسين ادامه داد: بعد يک مسافرتي رييس کشور ما داشتند به عراق، بدون اينکه معلوم بشود از کجا و چگونه، مطرح کردند که من را مي خواهند بربايند، يک هزينه زياد بکنند اگر مي ربايند چطور امريکايي ها، بنزين هواپيماي دولتي ما را در آنجا تامين کردند و بعد ما در عراق رفتيم به منطقه خضرا منطقه اي که تحت تسلط امريکايي هاست در آنجا ملاقاتمان کرديم و بعدا با سربازان امريکايي هم عکس گرفتيم برگشتيم همين مسئله در ايتاليا تکرار شد. من مي گويم که آيا ما بايد تصورات خودمان را اينقدر گسترش بدهيم که در حوزه سياست خارجي ما که مربوط به صحنه منافع ملي ماست اين را گسترش بدهيم؟ آيا اين مي تواند مشکلات ما را حل بکند؟ يا مشکل ايجاد مي کند براي ما و هزينه هاي گزافي را دارد.

وي اضافه کرد: بعد مسئله عربستان پيش مي آيد آنطوري که بارها گفتند و بنده با واسطه هم شنيدم وآنقدر هم گفته شد، من قديم هم بالاخره مسئوليت داشتم خيلي مهم است که چگونه از آدم دعوت بکنند چگونه به يک مسافرتي برود بعد ما از اين طرف پيغام داديم که ما را بخواهيد ما را دعوت کنيد ما بياييم وهمه دوستاني که در وزارت خارجه و جاهاي ديگر هستند و از ملک عبدالله هم بنده نقل قول با واسطه دارم درمورد همين خواست ما براي اينکه از ما دعوت بشود که به آنجا برويم.بعد وقتي ما مي رويم آنجا حالا بايد يک نتيجه بدهيد براي مسافرتي که ما چند دفعه رفتيم آنجا و برگشتيم ، نتيجه بايد بگيريم، اين وضعيت زوار ماست يا رابطه ما با عربستان هست که آيا بهتر شده يا بدتر شده.

کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: بعدا آمديد از قول رييس آن کشور عليه وزير خارجه اش يک صحبتي کرديد که بخش قابل توجه آن خاندان و آن وضعيتي که درعربستان هست و حتي براي کشور خودمان مشکل ايجاد کرديم، ما مي گوييم چرا اين هزينه ها را ما ايجاد کنيم به حساب کي اين کارها را مي کنيم؟ آيا اثرش کم است يا زياد است.

موسوي گفت: بعدا بارها شنيديم که آمريکا دارد از بين مي رود، خب اگر اين طور هست چرا چهار مرتبه مسافرت کرديم آنجا؟ چرا دوتا نامه نوشتيم، چرا دائم دنبال اين هستيم که به شکل خاصي با آنها صحبت کنيم، پيش رييس جمهوري سوييس رفته صحبت کرده، فکر نمي کنم که يک کسي چنين ريسک بکند و دروغ بگويد که از ما خواسته شده به اوباما گفته شود قبل از انتخابات با ما صحبت کند و مسئله رابطه امريکا و ايران بنوعي مشکلاتش حل بشود، يا گفت وگو شروع بشود. خوب آيا اين بنفع کشور ماست ، من تند مي گويم براي اينکه يک سرفصل هايي بدهم صحبت از سياست خارجي شروع شد.

وي ادامه داد: اتفاقا ما در زمينه سياست خارجي هم عزت ملت خودمان را مخدوش کرديم ولطمه زديم، آبروي کشورخودمان را برديم و هم توسعه داخل کشور خودمان را با مشکل مواجه کرديم ، تنش وسيعي با کشورها ايجاد کرديم.

ميرحسين موسوي گفت: مسئله هولوکاست را ما مطرح کرديم ودوباره بعد از  اينکه خسارتهايي ديديم از مجمع عمومي يک مصوبه گذراندند که ديگر اين مسئله جرم شد که اگر کسي راجع به هولوکاست صحبت کند، اخيرا هم در سوييس که آن ماجرا پيش آمد واقعا تصويرش را من اگر نمي ديدم باورم نمي شد که تا اين اندازه اهانت به رييس جمهوري ما که مظهر ملت ماست و مظهر کشور ماست، ايشان نبايد راضي باشند.

کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: من در بندهاي بعدي خاطره اي از حضرت امام نقل مي کنم که چقدر در زمينه حيثيت جمهوري اسلامي حساس بوده و بعدا آمديم اين را بعنوان يک حماسه مطرح کرديم، چه حماسه اي جز اينکه يک مصوبه ديگر براي هولوکاست دادند جز اينکه اروپا رابطه اش با ا سراييل بد شد بخاطر جنايت غزه اما به دليل اين صحبت ها آمد پشت سر اسراييل قرار گرفت، ما کجا توانستيم تامين منافع خودمان را در سطح جهان داشته باشيم .

چرا در زمان هاشمي و خاتمي نگران نشديد

 کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با اعلام اين نکته که قطعنامه شوراي حکام به لحاظ حقوقي بسيار مهمتر از قطعنامه شوراي امنيت است، گفت: قطعنامه شوراي امنيت سياسي است و اعتبار حقوقي ندارد اما قطعنامه شوراي حکام حقوقي است و ما را ملزم مي کند که کارهايي را انجام بدهيم.
به گزارش خبرگزاري مهر، پس از سخنان 10 دقيقه اي هر يک از کانديداهاي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ، احمدي نژاد خطاب به ميرحسين موسوي اظهار داشت: خيلي متشکرم آقاي موسوي فکر مي کنم اگر تمام قضاوتهاي شما براساس اين استنادات باشد بايد يک تجديد نظر جدي بکنيد.

وي افزود: من دوستانه به شما مي گويم به شما علاقه‌مندم و اين شکل قضاوت براساس اطلاعات غلط ، بد است.

احمدي نژاد ادامه داد: ملوانان انگليسي دستگير شدند، ماجرا اوج گرفت، آقاي بلر کتبا نامه داد، عذر خواهي کرد و گفت ما سياست هاي خود را دررابطه با ايران عوض خواهيم کرد، اين سند اکنون در وزارت خارجه موجود است، بعد هم ما تفکيک کرديم به نظر من يکي از زيباترين کارهاي جمهوري اسلامي آزادي ملوانها بود، آنها 27 و28 سال بود از جمله در دوره خود آقاي موسوي ما را ضد انسان، ضد حقوق بشر، خشن و گروگانگير معرفي مي کردند و ما در اين جريان ،مردم انگليس را از دولت انگليس جدا کرديم، اين کار به نظر من بهترين کار بود.

کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري همچنين گفت: در موضوع عربستان برخلاف حرف آقاي موسوي که من نمي دانم از کجا اين اطلاعات را مي آورد در نشست اوپک که ما رفته بوديم آقاي ملک عبدالله ابتدا به ساکن ، قبلا هم به من گفته بود که بيائيد مکه و بنده دعوت مي کنم، در نشست سران اسلامي، من گفتم نه من در حال حاضرفرصت ندارم و اول دولتم هست، در اوپک ايشان به من گفت اگر دعوت بکنم، به مکه مي آيي، بنده گفتم بله اگر شما دعوت بکنيد من مي آيم و دعوت هم فقط براي حج بود و سفر سياسي آنچناني که انتظار داشته باشيم نبود، ضمن اينکه خوب بود آقاي موسوي تصاوير را ببينند وقتي ما وارد مطاف شديم چه موجي در کل مسلمانها درست شد چه سخنرانيها وچه تظاهرات و فرياد ها و اظهار محبت هايي به ملت ايران کردند.

وي در ادامه تصريح کرد: خيلي جالب است، آقاي موسوي اکنون در عربستان رابطه ما چطور است و رابطه آقاي موسوي چطور بوده، بنده نمي خواهم بگويم دردوره جناب آقاي موسوي از گذرنامه و فرودگاه ايشان چه بردند آنجا و دستگير شد وچه بساطي عليه کشور راه افتاد اما همين مقدار مي گويم که رابطه ما با آنها قطع شد. يعني طوري عمل کردند که رابطه با عربستان از اساس قطع شد.من تعجب مي کنم حالا ايشان نگران رابطه با عربستان هستند، بله ما هم نگران هستيم، چه  کسي دائما مقاله مي نوشت و برخوردهاي تند مي کرد ، جمعي از دوستاني که الان در مشارکت هستند و الان در ستاد جناب آقاي موسوي فعاليت مي کنند، اينها اصلا اعتقاد نداشتند .

احمدي نژاد همچنين با اشاره به موضوع فلسطين اشغالي، خاطرنشان کرد: خوب است که آقاي موسوي ذهنشان را ببرند و مواضع  خود را مرور کنند  چرا که جناب آقاي موسوي صريحا اعلام کردند که ما نيروي نظامي مي فرستيم در کنار مقاومت فلسطين عليه اشغالگران بجنگند، ايشان اعلام کردند که بايد رژيم صهيونيستي محو بشود اما آقاي موسوي ما بخواهيم وارد اين جزييات بشويم و تاکتيک ها را بحث بکنيم ازمسير منحرف مي شويم .

وي افزود: ديپلماسي عمومي امروز پيشرفته ترين وعلمي ترين کار ديپلماسي است، وقتي دشمن مواضع اصلي دنيا را گرفته، ما اگر بخواهيم در ميدان آن بازي کنيم که حتما شکست خورده ايم، همين کاري که دردوره آقاي هاشمي اتفاق افتاد و شما حمايت کرديد، در دوره آقاي خاتمي اتفاق افتاد حمايت کرديد، ما آمديم خارج از فرمولي که قدرتهاي بزرگ طراحي کردند وارد شديم واين آموزه امام است امام هيچگاه قبول نکرد. فرمولهاي آنها را اگر مي‌پذيرفتيم نبايد انقلاب مي کرديم.

کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: در موضوع هسته اي حتما شما اطلاع داريد روشي که در دولت قبل بنام تنش زدايي در پيش گرفته شد،به جايي رسيد که تمام تاسيسات هسته‌اي ما بطور کامل تعطيل شد و دو قرارداد بر ملت ما تحميل شد يکي پروتکل الحاقي بدون مصوبه مجلس و بر خلاف قانون اساسي و دوم ترتيبات اجرايي، در پروتکل الحاقي مامورين آژانس آزادند هر لحظه‌اي از هر نقطه ايران بازديد کنند و هدف اين است که قدرت دفاعي ما را کشف کنند و به دست دشمن بدهند و درترتيبات اجرايي يک بندي آوردند که هر انديشه و طرحي در ذهن دانشمندان ما درموضوع هسته اي شکل مي گيرد قبل از هراقدام بايد مامورين آژانس را مطلع کنند، لذا سنگين تر از اين تحميل بر ملت نمي تواند باشد، در حالي که طبق ان پي تي ما مي توانيم هر فعاليتي بکنيم و 180 روز قبل از غني سازي بايد اطلاع بدهيم .

وي همچنين گفت: تاسيسات تعطيل شد، سنگين ترين تعليق، همه تاسيسات پلمپ شد و دو قرارداد پذيرفته شد، در همان فاصله جناب آقاي موسوي جهت اطلاع حضرتعالي مي گويم هفت قطعنامه شوراي حکام عليه ما صادر شد، درحالي که عقب نشيني مطلق بود، قطعنامه شوراي حکام به لحاظ حقوقي بسيار مهمتر از قطعنامه شوراي امنيت است زيرا قطعنامه شوراي امنيت سياسي است و اعتبار حقوقي ندارد اما قطعنامه شوراي حکام حقوقي است و ما را ملزم مي کند که کارهايي را انجام بدهيم ، تمام ادعاهاي آژانس در شش سرفصل دردوره اين دولت حل و فصل شد و ما نامه اش را از آژانس داريم که گفتند مسائل اساسي ما حل شده است.

احمدي نژاد تصريح کرد: در وسط اين بحث ها آمريکايي‌ها يک ادعايي کردند آنها دارند اين را دنبال مي کنند که ما هيچوقت آن را به رسميت نشناخته ايم،  در سعد آباد، بروکسل و پاريس چه گذشت؟ جناب آقاي موسوي امروز ما هسته‌اي شده ايم ، براي سه تا سانتريفيوژ،  صورت مذاکرات را شما بخوانيد چقدر از اين طرف خواهش مي شود اما امروز بيش از هفت هزار سانتريفيوژ دارد مي چرخد و آقاي بوش بعد از اين همه همکاري در افغانستان و در موضوع هسته اي اعلام کرد ايران محور شرارت است تعجب مي کنيم، آنجا آبروي ايران نرفت که ايران را به حمله نظامي تهديد کرد اما امروز چه؟ همان آقاي بوش در اواخر عمر حکومتش اعلام کرد ما دنبال براندازي ايران نيستيم وآقاي اوباما هم به صراحت اعلام کرد.

وي خطاب به ميرحسين موسوي گفت: کدام سياست خارجي موفق بوده و کدام ذلت آفريده است؟ کدام سياست خارجي استقلال ما را حفظ کرده و کدام بيشتر امتياز داده و دستاوردي نداشته است؟

نامزد انتخابات آتي اضافه کرد: 15 سال اروپائيان مي گفتند ، ما مي خواهيم با ايران گفتگوي انتقادي داشته باشيم و هر روز مي آمدند و مي گفتند که آقا ايران حقوق بشر را رعايت نمي کند.

احمدي نژاد تصريح کرد: بنده راجع به هولوکاست دو سئوال را مطرح کردم  و بر اثر اين سئوالات تمام نظام حقوق بشر غربي زير سئوال رفته است. آنها دارند فرياد مي زنند و من تعجب مي کنم. اسرائيليها فرياد مي زنند. غربيها هم فرياد مي زنند. بعضي دوستان هم مي گويند آبروي ايران رفت . چطور آبروي ايران رفت؟ ما که نبايد بنشينيم دشمن بيايد درخانه ما . بعد شروع کنيم با او مواجه بشويم.

وي درادامه افزود: امروز براي هميشه تهديد ازايران برطرف شده است.البته همه اينها به همت ملت بزرگ، ايستادگي ملت بزرگ، فداکاري ملت بزرگ، رهبري عزيز و عنايات حضرت ولي عصر (عج) بوده است.

نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: بنده تعجب مي کنم . آقاي موسوي بد نيست يک سفري خارج از کشور بروند و ببينند که دولتها و ملتها چگونه از ايشان استقبال مي کنند.

احمدي نژاد تصريح کرد: در دوره ايشان،  چند مسافرت خارج از کشور رفتيد؟ آن موقع ايران سرافکنده بود يا الان ، البته نمي خواهم بگويم که آن موقع ايران سرافکنده بود، خير ، آن زمان هم عزيز بوديم ولي از ديد قدرتهاي بزرگ نه.

وي اظهارداشت: اگرنگاه جنابعالي(آقاي موسوي ) اين است که ما بايد سعي کنيم چهار قدرت بزرگ را راضي کنيم، اين بر خلاف نظر امام ، برخلاف منطق و استقلال ماست .

احمدي نژاد افزود: اما اگر ما بايد با توده هاي وسيع ملتها و دولتها ارتباط داشته باشيم. در چهارسال بيش از 60 رئيس دولت به ايران سفر کرده است که در هيچ دوره اي سابقه نداشته است، آيا اکنون ما عزيز نيستيم؟ 118 عضو جنبش عدم تعهد از برنامه هسته‌اي ما حمايت کرد.

وي ادامه داد: من حالا اينجا مي خواهم بگويم، جناب آقاي موسوي از شما سئوال مي کنم که در زمان آقاي هاشمي تورم شد 49/5درصد، 49 ميليارد دلار استقراض خارجي کرديم . بحران هاي اجتماعي بسياري از شهرهاي بزرگ ما را در برگرفت و عده زيادي کشته شدند، شما احساس نگراني نکرديد؟ وقتي که تحريم شد و 20 ميليون دلار آقاي کلينتون گذاشت مبني براينکه هر شرکتي که بالاي 20 ميليون دلار با ايران قرارداد نفتي ببندد، تورم شد 49/5 درصد شما(چرا ) نگران نشديد ؟

کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: وقتي که جريان برانداز در 18تير شروع کرد و مي خواست تهران را بگيرد و حرکت کند به سمت مرکز حکومت و علنا هم اطلاعيه دادند و از بيرون از کشور هم حمايت شدند و به قول خودشان مي خواستند انقلاب مخملي را راه بيندازند شما (چرا ) نگران کشور نشديد؟

وي خطاب به ميرحسين موسوي تصريح کرد: شما نگران نشديد . امروز به من مي گوئيد چرا گفته ايد هولوکاست؟ من از شما سئوال مي کنم چرا نبايد بگوئيم هولوکاست؟

احمدي نژاد خاطرنشان کرد: آيا ما بايد بنشينيم و اروپائيان بيايند راجع به حقوق بشر ما حرف بزنند ؟ يا ما بايد بگوئيم شما آزادي نداريد و در حال استعمار هستيد و ملتها را داريد خفه مي کنيد.

وي ادامه داد: سياست خارجي اين دولت ، سياست برآمده از متن مردم، متن خط امام و عزت آفرين است. مي بينيد . چطور شد که آنها عقب نشيني نکردند. امروز مساله هسته اي ايران در دنيا مساله دست دهم شده است، در حالي که يک روزي اينجا به ما گفتند ، خط قرمز را شوراي امنيت بگذاريد ولي ما از شوراي امنيت هم عبورکرديم، آنان چه کردند؟ تحريم کردند؟ الان چه کار مي توانند بکنند؟ اصلا مگر مي شود از موضع نرمش در برابر مستکبرين ايستاد؟

احمدي نژاد تصريح کرد: درهمين تهران، آقاي موسوي مقاله نوشتند، دوران امام شما سکوت کرديد. دولت وقت از آن مقاله نويس حمايت کرد. شما سکوت کرديد . شما نگران شديد؟ من به شما علاقه مندم ولي نمي توانم از اتهامات بي اساسي که به ملت زده مي شود يا توهين هايي که به ملت مي شود، بگذرم .

هولوکاست رامطرح مي‌کنيم بدون‌اينکه به فايده آن فکرکنيم

 ميرحسين موسوي با بيان اينکه اگر افراط داشته باشيم به دنبالش تفريط داريم، گفت: ما مي آئيم و صحبت تندي راجع به هولوکاست بيان مي کنيم، يعني هولوکاست را مطرح مي کنيم بدون اينکه به فايده و هزينه آخرش فکري بکنيم مبني براينکه آيا اين موضوع ما را به نتايج خودمان مي تواند نزديک بکند يا خير؟
به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه مناظره تلويزيوني شب گذشته نامزدهاي انتخابات دهم ميرحسين موسوي گفت : صحبت از خط امام شد. جا دارد که يک خاطره اي از حضرت امام دراينجا نقل بکنم. يک زماني اسرائيلي ها آمدند و حمله کردند به جنوب لبنان و در داخل کشور همه به اين اتفاق رسيدند که ما بايد نيرو بفرستيم و به اصطلاح اسرائيلها را بيرون کنيم و کنار لبنانيها بجنگيم.

وي افزود: آن موقع شهيد همت هم قرارشد که رئيس لشکرهايي باشد که قراربود بفرستند. نيروهايي را هم پيشاپيش اعزام کردند که در لبنان بررسي کننند اين نيروها بايد در کجا مستقر بشوند.

موسوي گفت : فرداي شبي که قراربود نيروها فرستاده بشود. به ياد دارم که جلسه روساي سه قوه بود و شهيد همت هم آمده بود. مرحوم حاج احمدآقا هم آمدند و گفتند که خير است اين بحث و بعد گفتند که امام فرمودند راه قدس از کربلا مي گذرد يعني شما بپردازيد به جنگتان. چکارداريد به لبنان که نيرو بفرستيد به آنجا . راه قدس ازکربلا بگذرد. حالا ما بحث مان برسراين قضيه است.ما مي گوييم که نظام تصميم گرفت که بگويد براي اينکه با هنجارهاي بين المللي سازگار باشد، هدف خود را دنبال کنيد، در خصوص اسرائيل فقط اين حرف گفته بشود که ما موافق اين هستيم که همه مردم فلسطين جمع بشوند. حتي آناني که بيرون از کشور مهاجرت کرده اند. اينها هرکس يک راي. اعم ازيهودي ، مسلمان ومسيحي راي بدهند و سرنوشت خود را خود تعيين بکنند. اين نيز بطور کامل با هنجارهاي بين المللي سازگاراست . جاهاي ديگر هم عمل شد، بعد ازجنگهاي استعماري .

اين کانديداي دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: ما وقتي که به اجتهاد خودمان و بنا به تندروي خودمان، افراط گري خودمان، درموقعيتي که 20 سال است اين شعار به همين شکل داده مي شود . ما مي آئيم از اين فراتر مي رويم ، خوب همينجاست که مصيبت ايجاد مي شود ، به عوض اينکه اسرائيل را منزوي بکنيم آمده ايم او را بيشتر درمعرض مظلوميت قرارمي دهيم .

وي با اشاره به اجلاس دوربان 2  در سوئيس ، اضافه کرد:  مسئله اي که ايجاد شد اروپائيان بعد ازکشتار غزه درمقابل اسرائيل بودند و قطعنامه صادرمي کردند و موضع داشتند. آن هم بخاطر موضعگيري و اشتباه ما و آن لطماتي که به حيثيت ما خورد. همه آنان باز هم پشت اسرائيل جمع شدند.

موسوي گفت: آيپک که بزرگترين نهاد صهيونيستي درآمريکاست وجود اين سياست را براي خودش نعمت مي شمرد. ما حالا داريم همين را مي گوئيم که براساس همين چيزي که مي گويند نبايد در خصوص مسائل جهاني خيال بافي کنيم لذا بايد واقع بينانه و با تدبير عمل کنيم. مشکلي که بنده دارم برسر چيزهاي دراز مدت نيست بلکه بر سر يک سري روشهاي اجرايي معمول است.

وي افزود: ببينيد آيا وزارت خارجه و مامورين حساس ما و آنهايي که آگاه هستند ونيروهاي متفکر ما هستند چه در دانشگاه، چه در خود وزارت خارجه اين مسئله را تائيد نمي کنند و نظير اين را ما يکي دوتا نداريم.

اين نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد : بنده يک بحثي را در همين تبليغات انتخاباتي مطرح کرده ام و گفته ام در هرزمينه اي با هر روشي که باشد اگر ما افراط داشته باشيم به دنبالش تفريط داريم .

موسوي با ذکر يک مثال گفت: ما مي آئيم اين صحبت تند (هولوکاست ) را راجع به اسرائيل بيان مي کنيم، يعني هولوکاست را مطرح مي کنيم بدون اينکه به فايده وهزينه آخرش فکري بکنيم مبني براينکه آيا اين موضوع ما را به نتايج خودمان مي تواند نزديک بکند يا نه؟ وي خاطرنشان کرد: نتيجه اش اين مي شود که يک وقتي مشاهد مي شود، اوضاع بد شد معاون ما مي آيد و مي گويد ما دوست مردم اسرائيل هستيم، آن درمقابل اين است. يعني آن افراط اين تفريط را هم مي آورد که او تصور بکند که ما دوست هستيم.

موسوي تصريح کرد: ازاين موضع هم دست برنمي دارد ، مگراينکه يک تشري به او آمده باشد مبني براينکه ايشان عقب نشيني بکند. آنوقت چگونه مردمي که غاصب هستند و تمام سرزمينهاي فلسطين را گرفته اند و ما يکباره دوست آنها مي شويم . من مي گويم که اين اظهارنظر درمقابل افراطي است که ما درآنجا کرديم.

احمدي‌نژاد:حاميان شما تخلف مالي دارند/موسوي:دولت نهم هيجاني است

جام جم آنلاين: در مناظره انتخاباتي تلويزيوني دوکانديدا ، مير حسين موسوي شيوه مديريت دولت نهم را هيجاني بي ثبات، نمايشي و شعاري خواند و در مقابل محمود احمدي نژاد هزينه هاي تبليغاتي رقيب را سنگين خواند و حاميان وي را به تخلفات مالي متهم کرد.
به گزارش خبرگزاري مهر، در ادامه مناظره تلويزيوني ميرحسين موسوي و محمود احمدي نژاد ، که چهارشنبه شب از شبکه سوم سيما پخش شد، موسوي با اشاره به مسايل سياسي واقتصادي به برخي اقدامات دولت در سياست خارجي که هزينه هاي سنگيني براي کشور به بار آوره است اشاره کرد و افزود: مردم عدم امنيت ذهني خودشان را در اقتصاد و صنعت ، در مبادله اي که با جهان دارند، در بي اعتبار شدن گذرنامه هايشان، در سطح بين المللي تحقير شدن ايراني ها در سراسر دنيا درک مي کنند، آيا يک دولت در مقابل اين مسئله ايراني و ايرانيت براي خودش يک مسئوليت دارد يا ندارد؟

دلم براي مردم مي‌سوزد

موسوي ادامه داد: من مي گويم که دولت بسيار بي اعتنا به اين نوع مسايل است که مربوط به رنج و درد و مشکل مردم است واقعا من دلم براي مردم مي سوزد با اين سياست هايي که ما داريم و اين بلاهايي که سرشان مي آوريم از اين طريق اين افراط کاري هايي که ما داريم و اينها را من بر مي گردم به آن ديد اول که متاسفانه در سياست خارجي ما وجود دارد.

کانديداي انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري همچنين گفت: بعد مسايل ديگري که مطرح شد، آقاي هاشمي گفتم مرد بزرگي است، امام هم راجع به ايشان صحبت کرده بود، نقاط ضعف و قدرتش را ايشان مي تواند صحبت بکند ولي نبايد ديگري، يک کمي سن من هم زياد است. در عالم سياست قبل از انقلاب و بعد از انقلاب هم بودم ، مردم فکر دارند، ما براي اينکه بگوييم خيلي تنها مانديم سه تا دوره را به هم پيوند بدهيم، اين سه طرز فکر است.

وي اضافه کرد: براي اينکه ما در مقابل اين طرز فکر قرارداريم، مردم اين را نمي پذيرد، چرا اصلا ما اين بحث را مطرح مي کنيم ، آقاي خاتمي که آدم کمي هم نيست ، آدم سياسي مطرح در سطح کشور هست. هشت سال هم رئيس جمهور بوده آقاي هاشمي هم همينطور، ايشان مجال صحبت و گفتگو با آنها را دارند و مي توانند در راديو تلويزيون اين صحبت ها را برقرار کنند، ماشالله صدا و سيما هم که در اختيار دوستان هست و مي توانند دعوت کنند در يک ميز گردي با آنها صحبت بکنند و مسائل را حل کنند، لذا اين موضوعات چه ارتباطي به عقايد بنده دارد.

موسوي همچنين گفت: بنده مي گويم اين سياست خارجي شما باعث شده که کشور و حيثيت ما لطمه ببيند و اين شير غران ايراني را در بند بکند، هم سياست خارجي واقتصادي شما.

وي ادامه داد: برمي گردم به يک مسئله ديگر در رابطه با همبستگي ملي ما ،  چه بلايي سر دانشگاه‌هايمان و محيط هاي جوانان و مردم آورده‌ايم که بنده هر جا مي روم اعتراض است هر جا مي روم مي گويند به ما اهانت شده است. اين دانشجو را ستاره دار کرديم آن را دستگير کرديم، آن يکي را دستگير کرديم، آن را از دانشگاه بيرون کرديم.

نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: بنده يک روشنفکر هستم، فردي مي آيد پانزده بار کتابش چاپ شده ،مجوز از همين دولت گرفته در چاپ شانزدهم جلويش را مي گيرند، آخر دولت حيثيتي دارد ، نظام ما حيثيتي دارد، هر دولتي بايد مقيد باشد به آن امضاها و حرف هايي که مي زند و سر حرفش بايد بايستد، الان شما، مردم و انتشاراتي ها مي دانند اين انتشاراتي ها در اين چهار سال چند تا بودند به چند تا رسيدند و چند هزار تا کم شدند و چه مشکلاتي دارند.

موسوي خاطرنشان کرد: يک کارهايي مي شود که واقعا دردناک است و آدم را اذيت مي کند، بالاخره همه ما يک هويت اسلامي ايراني داريم ، انساني هستيم، شما فکر کنيد يک کتاب فروش بدبخت و بيچاره اي که با زور يک بيست جلد کتاب چاپ کرده کافي است که وزارت ارشاد چهار تا از اين کتابها را درحبس نگه دارد، در چاپ دوم و سوم ورشکست مي شود، همينطور که دارند ورشکست مي شوند.

وي اضافه کرد: خوب اين در مقابل نظام قرار مي گيرد علت اينکه اين همه هنرمند در مقابل دولت هستند براي چيست ، بنده اعتقاد دارم که هنرمندان خيلي سياسي نيستند و در سياست روز اصلا وارد نمي شوند اما به تنگ آمده اند، مشکل پيدا کرده اند در سطح ملي، به دليل همين سياستها و حالا خود روحانيت هم از يک طرف ديگر.

دولت برخلاف نص صريح فرمان 8 ماده‌اي امام مردم را به خودي و غير خودي تقسيم مي کند

موسوي در ادامه با اشاره به  رابطه دولت با روحانيت تاکيد کرد: مي بينيم که اين رابطه به چه شکل است، مرجعيت چگونه با دولت روبرو مي شود وتوهين هايي که در آموزش و پرورش به پيامبر اسلام شد، چگونه واکنش نشان داديم، تمام اينها يک نوع بدبيني نسبت به دولت ايجاد کرده، خوب من مي گويم آيا دولت نشسته و فکر کرده که چرا رابطه اش با روحانيت خراب شده ؟ چرا رابطه اش با روشنفکران از بين رفته؟ چرا با جوانان ارتباط  خود را از دست داده؟ ويکي از کارهاي اصلي دولت آن است که برخلاف نص صريح فرمان 8 ماده اي امام مردم را به خودي و غير خودي تقسيم مي کند. بنده هر جا که مي روم چند نفري شعار مي دهند و جلسه را بهم مي زنند و سروکله مي زنند و تحريک مي کنند، بقيه شعار عليه اين نوع سياست ها مي دهند.

نامزد دهمين دوره رياست جمهوري تصريح کرد: حالا در رابطه با سياست داخلي بنده اين را بازتر خواهم کرد که يکي از کارهايي که دولت مي کند به نظرم بر خلاف نص صريح فرمان هشت ماده اي حضرت امام است. دولت مردم را خودي و غير خودي مي کند اين را به خودش جذب مي کند و آن يکي را خلاف سليقه خودش مي داند آنرا از اين جدا مي کند.

احمدي نژاد:اطلاعاتي كه مطرح مي‌كنيد از روي بي اطلاعي است

احمدي نژاد در ادامه اين مناظره تلويزيوني خطاب به ميرحسين موسوي، گفت: اجازه بدهيد باز آن حرفم را تکرار کنم. اقاي موسوي من بعضي وقتها دلم مي سوزد يک اطلاعاتي را شما مطرح مي کنيد که مي دانم از روي بي اطلاعي است.

وي افزود: من يک موردش را باز مي کنم براي اينکه معلوم بشود که اطلاعات شما از کجاست. دانشجويان ستاره دار ، اين ستاره دار از کجا درآمد که آقاي موسوي امروز مي کوبد در کله اين دولت و استنادش هم به حرف يک عده‌اي است که من نمي دانم اين عده چه کساني هستند.

نامزد دهمين دوره رياست جمهوري ادامه داد: موضوع ستاره دار در زمان آقاي معين درست شد، سال 80 يعني زمان دوست جناب آقاي موسوي که امروز هم حمايت مي کند از آقاي موسوي، آنها آمدند از کارشناسي ارشد دربرابر قبولي ها يک ستاره مي زدند، يک ستاره يعني شما در آموزش مشکل داريد، پرونده کم است نقص دارد برو بر طرف کن، دو ستاره ، يعني شما يک مشکلي درکميته انضباطي داشتيد ، تخلفي داشتيد، مراعات کنيد، اين در زمان جناب آقاي معين وضع شد درهمان سال اول اين دولت، منتفي شد، ما نفي کرديم ، گفتيم اين توهين به دانشجو است، وزير علوم ما اين را برداشت آن وقت جالب است آقاي موسوي به جاي اينکه به دوستانش انتقاد بکند، به ما انتقاد مي کند.

اتفاقا شما مردم را جدا مي‌كنيد

احمدي نژاد اضافه کرد: من واقعا متاسفم چطور اينجور شما قاطع قضاوت مي کنيد .شما مي رويد دور شما جمع مي شوند ما هم مي رويم مردم جمع مي شوند حرف مي زنند ديروز بنده در مشهد بودم، اين چند صد هزار آدم اينها مردم اين مملکت نيستند؟ چرا شما خيال مي کنيد آنها که براي شما جمع مي شوند فقط آدم هستند و مردم ايران هستند، اتفاقا شما داريد مردم را جدا مي کنيد، شما  اينها را نگاه کنيد من اينها را آوردم براي اينکه مشاهده کنيد شما فرموديد کتاب، بله، بنده با شما هم نظرم، نامه هم نوشته‌ام به وزير ارشاد تذکر هم دادم، آمارهاي ما هم نشان مي دهد نسبت به دوره آقاي هاشمي و خاتمي ما کمترين ميزان را داشتيم ازنظر کنترل من آن را هم قبول ندارم، البته نامه مکتوب من خطاب به وزير ارشاد هست .

شما به يك روزنامه‌ منتقد خود آنقدر فاشر آورديد تا آن نقدها تعطيل شد

وي ادامه داد: اما جناب آقاي موسوي جنابعالي هشت سال نخست وزير بوديد ، تنها يک روزنامه منتقد وجود داشت آن هم ازسال 64 راه افتاد، که هفته اي يک يا دو نقد اقتصادي برشما مي نوشت که آمار و ارقامي که من اينجا دارم الان آن نقد ها را تائيد مي کند که خواهم گفت .

نامزد دهمين دوره رياست جمهوري اضافه کرد: چه فضايي شما برايش درست کرديد خود جنابعالي چند بار عليه آن يک روزنامه صحبت کرديد. من متن سخنراني شما را دارم خواهش مي کنم مراجعه کنيد حافظه تاريخي نبايد از دست برود که جنابعالي گفتيد که شما در خط دشمنيد. شما داريد ضد انقلابي عمل مي کنيد. شما داريد ضربه به کشور مي زنيد در حالي که آن گزارشي که آن روزنامه نقد کرده بود گزارشي بود از برنامه و بودجه خود جنابعالي ،آمده بود رفته بود در کميسيون کشاورزي مجلس يکي از افرادي که مرتبط بود آن را گرفته بود يک نقدي رويش نوشته بود .

احمدي نژاد تصريح کرد: به اندازه اي فشار آورديد، تا بخشي از آن نقدها تعطيل شد، اما اينها را ببينيد اينها چهار سال تيتر توهين هايي است که به من و دولت شده است ، تهمت ها بنده اين ها را تحمل کردم شما در سخنرانيهايتان بنده را به ديکتاتوري متهم کرديد، اين ديکتاتوري کدام ديکتاتوري است؟ زمان آقاي هاشمي هم همينطور بود اينکه شما مي گوئيد باهم مقايسه نکنيد اتفاقا بايد مقايسه کنم ، زمان آقاي هاشمي يک روزنامه منتقد من کاري به مواضع آن روزنامه ها ندارم، شخص رئيس دولت بارها عليه آن روزنامه موضعگيري کرد تا بالاخره صدايش را انداخت در زمان آقاي خاتمي هم که معلوم بود، کسي مگر مي توانست يک کلمه انتقاد کند؟ همان علمايي که جنابعالي مي فرمائيد يکي شان يک اظهار نظر کرد، کاريکاتورش را کشيدند که ما بعدا ديگر نداشتيم که عليه علما کسي کاريکاتور بکشند.

رابطه دولت با روحانيت بسيار خوب است

رئيس جمهور دولت نهم گفت : رابطه دولت با روحانيت بسيار خوب است، معناي آن نقض حريت نيست ، شما خودتان 8 سال نخست وزير بوديد، بگوييد چند بار به ديدار علما رفتيد ، شما دولت را به بي قانوني و ديکتاتوري متهم مي کنيد، اما در دوره خودتان با فضا سازي سياسي حداقل اختيار رئيس جمهور را گرفتيد و امام را وارد صحنه کرديد و ايشان گروهي را گذاشتند که وزرا را تعيين کنند، شما با نمايندگان چه کرديد ، آنها يکبار عليه شما راي منفي دادند اما آنقدر عليه آنها اسلام آمريکايي گفتيد که برخي از آنها خانه نشين شدند، اين فضا فضاي تحمل بود؟

بنده عليه هولوکاست موضع گيري کردم که رهبري و مردم آن را تاييد کردند

وي ادامه داد : بنده عليه هولوکاست موضع گيري کردم که رهبري و مردم آن را تاييد کردند، شما چرا خودتان را جاي نظام مي نشانيد ، در زمان شما 95 ميليارد تومان از بانک مرکزي بدون مصوبه مجلس برداشت شد و بعد از تعطيلات تابستاني وقتي مجلس دوباره آغاز به کار کرد ديد اين برداشت صورت گرفته است.

احمدي نژاد گفت: شما خاتمي را دکتر خطاب کرديد در صورتي که مي دانيد طبق مقررات ما کسي دکتر است که دکتراي قطعي دانشگاهي داشته باشد، يا امتحان جامع بگذراند. ايشان ليسانس فلسفه هستند اما شما اين را بيان کرديد.

يکي از مشکلات کشور ما اين است که به دنبال پرونده سازي هستيم

در ادامه اين مناظره تلويزيوني ميرحسين موسوي در پاسخ به سخنان احمدي نژاد گفت: يکي از مشکلات کشور ما اين است که به دنبال پرونده سازي هستيم و به دنبال پيدا کردن واژه هايي براي محکوم کردن ديگران در حالي که ما مسائلي از قبيل وزير کشور اين دولت را داريم که اگر رئيس دولت نمي دانسته وي فوق ديپلم دارد و خود را دکتر خوانده است، نشان از بي اطلاعي اوست و اگر اين موضوع را مي دانسته اين معناي بدي دارد که نمي خواهم در اين جا آن را بگويم ، ما بر اساس اين موضوع مي آييم و در مقابل مردم و مجلس مي ايستيم و در دوران همين فرد يک معامله چند ده ميليارد توماني را در دفتر وي انجام مي دهيم و يک معاون ديگر ايشان در حال مذاکره با يک کمپاني ديگر است، اينها در جامعه ظني را ايجاد مي کند که بسيار ناراحت کننده است ، يکي از مشکلات اين دولت همين گونه برخوردها است.

پرونده وزير ديگري در اردبيل همچنان مفتوح است و سرنوشتش مشخص نيست

وي ادامه داد : پرونده وزير ديگري در اردبيل همچنان مفتوح است و سرنوشتش مشخص نيست وزيري که چند صد ميليارد تومان ثروت دارد و معلوم نيست که چطور اين ثروت را تحصيل کرده است . در يکي از وزارت خانه هاي مهم قرار مي گيرد که اين موضوع براي ما هم جاي سئوال است . قانون گريزي يکي از دلايل اصلي من براي ورود به عرصه انتخابات بود. استبداد صغير به دليل پشت کردن به قانون شکل گرفت.

کانديداي انتخابات ادامه داد :رضاخان زماني روي کار آمد که مردم به پشت سرگذاشته شدن قوانين مجلس و مواردي بسيار در اين زمينه عادت کرده بودند. اين دولت هم نه يک مورد بلکه چندين مورد به طور علني در مقابل قوانين ايستاده است. نمي خواهم بگويم رئيس اين دولت ديکتاتور شده است اما واقعا من خوف دارم که 8 سال رئيس دولت و دولت قوانين را پشت سر بگذارند و در اين زمينه سليقه اي اقدام شود.

موسوي گفت : بنده اينجا به خودداري از اجراي برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي اشاره کنم ، بنده نمي دانم که دولت مي تواند که با يک قانون اينطور رفتار بکند خوب يک قانون ديگري را بايد جانشين بکند و ببرد مجلس و تصويب بکند تا بتواند از آن بگذرد.

وي افزود: انحلال غير قانوني شوراي عالي و خودداري از اجراي مصوبه مجلس وهمچنين مصوبه تشخيص مصلحت، دولت پايش را دريک کفش کرده که من اجرا نمي کنم ، دوست ندارم حالا هزار بهانه مي آورد من فکر نمي کنم از مجمع تشخيص مصلحت ما ديگر مرجعي بالاتر داشته باشيم که راي رهبر انقلاب هم پشت آن هست و حتي آنقدر مهم است که براساس مصلحت مي تواند از مشکلاتي که شرعي داريم فراتر برود وآنجا همه تصويب کردند، مصوب شد که هيجده تا از اين شوراهايي که دولت منحل کرده به جاي اساسي خودش برگردد و دولت هنوز هم که هنوز هست اين را اجرا نکرده يکي شوراي پول واعتبار است.

دولت مي خواهد تمام اختيارات بانکها و موسسات زير دست خودش باشد و کسي دخالت نکند

موسوي ادامه داد: بنده به مردم مي گويم که اين تورم 25 درصدي يک دليلش همين عدم برگزاري شوراي پول واعتبار است يک دليلش اين هست که دولت مي خواهد تمام اين اختيارات بانکها و تمام موسسات زير دست خودش باشد کسي دخالت نکند، نماينده دادستاني نباشد، نماينده بخشهاي مختلف نباشد نماينده بخش خصوصي نباشد خوب نتيجه اش اين تورم واين وضعيت اقتصادي مي شود که همه دادشان بالا است، صنعت درحال خوابيدن، تورم 25درصد واين نتيجه اش است ونقدينگي دو ونيم برابر وضعيتي است، از زمانيکه دوستان دولت را در اختيار گرفتند، هزينه کردن غيرقانوني از بودجه عمومي که بنده نمي خواهم اين مسئله را بگويم ،مي گويم به صورتجلسات مجلس نگاه کنيد و گزارش ديوان محاسبات عمومي که يکي از مهمترين سازمان هاي نظارتي کشور است.

نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري تصريح کرد: انحلال سازمان برنامه و بودجه که مستندات قانوني آن هست، بنده در اين زمينه حساسيت دارم دليلش اين است که من حسي داشتم زمان مسئوليت خودم که يک عده‌اي ممکن است با برنامه مخالف باشند يک عده از اول انقلاب با برنامه مخالف بودند، مي گفتند شما به خدا توکل کنيد، از بالا نعمت خدا مي ريزد بر سرشان ، اصلا خوششان نمي آمد و مي خواستند تک روي کنند.

وي افزود: به همين دليل احساس خطر ، بنده در مجلس بازبيني قانون اساسي سخنگوي بخش کميسيون اجرايي بودم مسئله امور استخدامي و برنامه و بودجه مخصوصا پيشنهاد بنده است که در قانون اساسي ما بيايد جالب اينجاست تنها سازمانهايي است که در قانون اساسي آمده ، خوب دوستان آمدند اين را منحل کردند و تبديل کردند به يک معاونتي که يقينا هيچگونه اختياراتي نمي تواند داشته باشد.

موسوي ادامه داد: زير پا گذاشتن قانون ماليات مستقيم اگر لازم باشد جزئياتش را بنده بخوانم و دستور توقف اجراي قانون ماليات برارزش افزوده که اصلا در اختيار دولت نيست که چنين کاري انجام بدهد، عدم اجراي قانون مديريت خدمات کشوري، من ليستي مي خوانم و مراحل بعدي ممکن است دانه دانه بگويم، الحاق غيرقانوني سازمان حج و زيارت به سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري ، وقتي رهبري دخالت کردن اين مسئله برگشت آن هم بصورت صريح درصورتي که مشخص بود اين کار غير قانوني است ونبايد صورت بگيرد.

نامزد دهمين دوره رياست جمهوري همچنين گفت: بي اعتنايي آشکار به احکام قانون دادگاهها، بنده يک موردي دارم ، وزير علوم درمقابل ديوان عدالت اداري که حکم داده و صريح مي گويد اصلا اين کار را نکند اما افتخار مي کند و مي گويد که من به اين رئيس دانشگاه که فردي انقلابي و جانباز بود گفتم در صورت اخراج نيز با ورود اين متخلف به دانشگاه مخالفت کند و در مورد اين موضوع رسانه ها به حمايت ازرئيس دانشگاه نپرداختند سپس اينجا گفته شده چطور شده چند بار گفته شده که وضعيت اين استاد چه هست ايشان صريحا اين نامه را نوشته، خوب ايشان ممکن است با اين فرد مخالف باشد برود از راههاي قانوني راه حل پيدا کند که نباشد در آنجا ولي بي اعتنايي آشکار به مدرک جعلي آقاي کردان و حمايت و نقض آشکار قانون ممنوعيت تصدي بيش از شغل است.

يكي از دلايل اصلي آمدنم به صحنه انتخابات همين مسايل گريز از قانون بوده است

وي اضافه کرد: من فکر مي کنم که دوستان عوض اينکه بروند پرونده سازي کنند وچيزهايي که جواب دارد دنبال اين مسايل بروند بهتر است، بروند دنبال حل مسايلي که مشکلات کشور را حل بکنند و کشور را نجات بدهند از بحرانهايي که هست. بنده واقعا صادقانه و بدون هيج نوع شيله و پيله يکي ازدلايل اصلي، يکي ازمهمترين انگيزه هاي من از ورود به صحنه انتخابات همين مسايل گريز از قانون بوده است.

موسوي تصريح کرد: مي خواهم به مردم اين را بگويم که اگر دولت چند بار نه يکبار بگويد اشتباه کردم، ولي دائم اين را روش کرده و ادامه دهد از جايي که با سليقه اش مخالف است در مقابل قانوني که مجلس تصويب کرده آن هم مجلسي که تا اندازه زيادي با خود اين رئيس جمهوري کاملا همسو است، بايستد، بعد از يک مدتي مردم به اين مسئله حساسيت خود را از دست مي دهند آيا احساس خطر براي کشور نمي کنند؟ آيا کشور روي پاي خودش مي ماند؟

احمدي نژاد:اين دولت قانون را زير پا گذاشته؟

در ادامه اين مناظره تلويزيوني احمدي نژاد خطاب به ميرحسين موسوي اظهار داشت: من بايد دوباره آن جمله را درخصوص قضاوت هاي جناب آقاي موسوي بيان کنم، اين دولت قانون را زير پا گذاشته؟ شما استنادتان فقط به يک مصوبه مجلس ، آن هم قانون شوراهاست؟ شوراي نگهبان مي گويد اين خلاف قانون اساسي است ،مجمع تشخيص مي پذيرد، اگر شما مي خواهيد قانون را اجرا کنيد و واقعا معترضيد شما دو خط بنويسيد به ديوان عدالت اداري ، ما قانون داريم که اگر دولت برخلاف قانون عمل کرد مي آيد ، باطل مي کند.

وي افزود: اجازه دهيد دو تا عدد بدهم .

احمدي نژاد خطاب به مجري اين برنامه گفت: شما ادامه بدهيد، سه تا چهار ساعت بگذاريد؛ بالاخره آقايون دارند همه باهم حمله مي کنند و مي زنند، 45 دقيقه فرصت مي دهيد سه نفر در برابر يک نفر، اشکال ندارد.

وي افزود: طبق اسنادي که ما داريم در دولت قبل ، تعداد مصوباتي که باطل شده است، 303  است و در دولت ما 157  ، مصوباتي که از ما توسط ديوان عدالت اداري باطل شده 2/3درصد و دولت قبل شش ونيم درصد ، چه کسي بيشتر تابع قانون است؟ اصلاحاتي که ما انجام داديم در ايرادات مجلس بيشترين است، اتفاقا ما داريم عين آن قانون مصوب مجمع را اجرا مي کنيم.

نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: شما با دو تا حقوقدان صحبت کنيد توجيه مي کنند شما را، اگر فکر مي کنيد واقعا ما داريم نقض قانون مي کنيم يک يادداشت مي دهيد ديوان عدالت اداري اين قانون اساسي ماست هر کس هرجايي بود اين را باطل مي کند و الا اينکه در فلان جا اين اتفاق افتاد، بله يک کشور بزرگي است در گوشه و کنار در دوره شما مگر کم از اين اتفاقات افتاد، ما دنبال پرونده سازي هستيم؟

احمدي نژاد همچنين گفت: ماجراي کردان به اين ترتيب است که در دهه هشتاد يعني از سال 70 به بعد اتفاقا در دوره آقاي هاشمي که حامي جناب آقاي موسوي است، يک موجي در مديران درست شد که همه مي خواستند دکترا بگيرند، دانشگاه آزاد هم پشت قضيه بود و دکترا صادر کرد پشت سر هم ، يک موج درست شد کردان هم يکي مثل همان ها ، من در مجلس گفتم اين جور مدارک را من ارزشي برايش قايل نيستم، استاد دانشگاه دکترا بايد کسي باشد شب نخوابي کشيده باشد، زحمت کشيده باشد.

وي ادامه داد: اين همه افراد در کشور دارند زحمت مي کشند براي درس، من گفتم هيچکدام از اينها را قبول ندارم ، مي شود فهرست را بياوريم چقدر از آدم ها دوره آقاي هاشمي و موسوي همينطور رفتند دکتراي قلابي گرفتند ، آقاي کردان هم يکي از آنها، حالا روي يک نفر انگشت گذاشتند. من در مجلس گفتم اين را قبول ندارم مدرک را بگذاريد کنار ، عملکرد ايشان را بياوريد راجع به يک کس ديگر که مي گويند صدها ميليارد، من نمي دانم واقعا يک کسي بوده فرمانده لشکر بعد در دوره آقاي هاشمي و آقاي خاتمي رفته در کار اقتصاد پولدار شده زماني که پولدار بود من بهش گفتم بگذار کنار ، بيا داخل دولت، آمد..

اين هزينه سنگين تبليغاتي شما ازکجا مي آيد؟

وي ادامه داد: من فهرستي دارم از زمين هايي که مديران گرفتند، برايتان بخوانم 40 هکتار، 50 هکتار، 80 هکتار و 400 هکتار در دوره واگذاري بيشترين مشکلات ما درکارگاهها براي واگذاريهاي دوره قبل از اين دولت است ، چه کسي گرفته،  کساني که الان دارند از جنابعالي حمايت مي کنند اين هزينه سنگين تبليغاتي شما ازکجا مي آيد؟

احمدي نژاد اضافه کرد: آقاي موسوي من دوست دارم شما را ، اين چه نحوه هزينه کردن است از کجا مي آيد؟ يک مورد رشت الکتريک بدون هيچ مزايده اي دادند به دوستان جناب آقاي کرباسچي ، همسر آقاي کرباسچي و همسر آقاي قبه ، کارخانه را از بيخ تراشيدند، زمينش را بفروشند و دهها مورد اينطور ، 400 هکتار زمين در هرمزگان گرفتند مردم براي دو هکتار و چهار تا جوان بتوانند بروند سرکار لنگند.

نامزد دهمين دوره رياست جمهوري گفت: بي قانوني اينهاست جناب آقاي موسوي! استات اويل بي قانوني است که طرف مي آيد اينجا، محاکمه مي شود و محکوم مي شود از زندان فراري داده مي شود و مي رود خارج و آخرش پسر آقاي هاشمي است.

وي افزود: بي قانوني در پسران بعضي از همين آقاياني است که امروز از شما حمايت مي کنند ، پسر آقاي ناطق،  چطوري ميلياردر شد،  خود آقاي ناطق چطوري دارد زندگي مي کند؟ اينها حاميان شما هستند بي قانوني آنهاست،  جناب آقاي موسوي ما قانون را نمي پذيريم يک مورد هم نمي توانيد بياوريد.

من اينجا پرونده اي دارم براي يک خانم، شما مي شناسيد، در تبليغات انتخاباتي کنار شما مي نشيند

احمدي نژاد ادامه داد: من اينجا پرونده اي دارم براي يک خانم، شما مي شناسيد، در تبليغات انتخاباتي کنار شما مي نشيند، برخلاف همه قوانين کشور همزمان که کارمند بوده دو تا رشته فوق ليسانس خوانده، در دانشگاه آزاد دکترا گرفته بدون کنکور و بعد در رشته غير مرتبط دانشيار شده، استاديار شده، بدون اينکه شرايطش را داشته باشد، رئيس دانشگاه شده ، اينها بي قانوني است.

وي گفت: من با اينها مخالفم من مي گويم با رانت بازي و باند بازي و ا ين جور چيزهايي که يک عده ببرند، بقيه محروم باشند من با اينها مخالفم جناب آقاي موسوي نه با قانون، بنده تابع قانونم ودولت ما قانون مدارترين است ، من وارد آمار نشدم براي اينکه درهمين دوره اي که مي گويد اقتصاد ضربه خورده بهترين وضعيت اقتصاد نسبت به قبل است نسبت به دوره شما که عالي است نسبت به قبلي ها هم ، اينجا گزارش دقيقي هست ، آماري است که منتشر شده اما من سئوال مي کنم گزينش ها را امام در زمان چه کسي منحل کرد؟ در زمان ما يا زمان شما ؟

احمدي نژاد با ذکر يک خاطره تصريح کرد: آقاي مهندس نقره کار باجناق جنابعالي دعوت کرد، رفتيم جزو تجديد نظر گزينش پرونده هايي را مي دادند به ما يک دختر خانمي آمد ، به او مي گويند فلان سئوال را جواب بده اگرجواب مي داد، مي گفتند خيلي مسلط بود باطل ، اگر جواب نمي داد، مي نوشتند ، اين ها را من ديدم با چشم خودم فرمان هشت ماده اي براي جنابعالي صادر شد نه براي اين دولت،  شما بگوئيد چقدر آن را اجرا کرديد؟

موسوي:صحبت هاي مختلفي مي کنند که واقعا نمي دانم چطوري مي خواهند جواب بدهند

در ادامه اين مناظره مير حسين موسوي خاطرنشان کرد: خوب صحبت هاي مختلفي مي کنند که واقعا من نمي دانم چطوري مي خواهند جواب بدهند يکي از مشکلات صحبت کردن با آقاي احمدي نژاد است ، يک مواردي است که يک کمي غير عادي وغيره منتظره است، ايشان مي گويد شما به ديوان عدالت اداري نامه بنويسيد ، فلان مصوبه را لغو کند.

احمدي نژاد: شما ادعا مي کنيد غير قانوني بوده است

موسوي خطاب به احمدي نژاد که در فرصت صحبت وي صحبت کرد، گفت: وقت من را نگيريد ، ببينيد همين روحيه شما که الان خود صدا و سيما هم مي دانند که کي ها هستند تو رجانيوز در اينجا هستند، ما مي دانيم چطوري اينجا عمل مي کنند، مي گويند چيزي بنويسيد ديوان عدالت اداري آيا راه برخورد با مجلس يا مجمع تشخيص مصلحت اين است جايي که ريش سفيدهاي نظام آنجا نشسته‌اند، جايي که پشت سرش مشروعيتش را از کل قانون اساسي و رهبري مي گيرد.

من نگفتم ديکتاتور هستيد

وي افزود: آيا به اين ترتيب مسئله کشور را مي شود اداره کرد؟ من مي ترسم مشکل هم سر همين قضاياست در يک چيزهايي که بين هست طوري عمل بکنيم ، طوري حرف بزنيم که اول برويم به سمت اشتباه و اينجا مي خواهيم اصلاح کنيم همين است که منجر به ديکتاتوري مي شود ايشان مي گويد چرا مي گويند من ديکتاتور هستم من نگفتم ديکتاتور هستيد، ولي اين روش قطعا به ديکتاتوري مي انجامد که شما راي خودتان را به جمع مجمع تشخيص مصلحت بتوانيد ارجحيت بدهيد و از راي مجلس هم بالاتر بدانيد.

شايسته يک مسئول دولت نيست کساني را که محکوم نشده‌اند در قوه قضائيه نام آنها مطرح شود

موسوي ادامه داد: بحث اسامي را بردند ما فکر مي کنيم واقعا شايسته يک مسئول دولت نيست که کساني را که محکوم نشده اند در قوه قضائيه نام آنها مطرح شود، اين جرم است ما اينجا نام ببريم بدون اينکه قدرت دفاع از خودشان داشته باشند، شما يک افرادي را داريد مورد حمله قرار مي دهيد که در اين صحنه حضور ندارند و آن را قاطي سرنوشت بنده مي کنيد، ظاهرا چيزي از بنده نداشتيد آمديد حالا وصل کرديد من را به دو دولت قبل.

نامزد انتخابات آتي گفت: من بدون اينکه بخواهم از آنها دفاع کنم واقعا به آنها حق مي دهم که ازدست شما عصباني باشند مردمي که اين صحنه را نگاه مي کنند اين را نپذيرند از رئيس جمهورشان که يک شهروند را محکوم کند، شما فکر نمي کنيد که آقاي هاشمي چکارکرده دراين مملکت يا خاتمي چکارکرده؟ رئيس جمهور بودند؟ چه کسي بودند؟ ولي شما به عنوان يک شهروند هم بايد به ايشان حق بدهيد در جايي که نمي توانند از خودشان دفاع بکنند در يک جمع 50 ميليوني که حداقل امروز مردم دارند اين صحنه را نگاه مي کنند ، شما متهم مي کنيد، اسم خانواده شان را مي بريد، بچه ها يشان را نام مي بريد کسان ديگري را نام مي بريد، بنده مي گويم قوه قضائيه حکمتش اين است و آقاي احمدي نژاد اينک ، مي گويم بدانيد قوه قضاييه در جهان معنايش اين است وقتي کسي را محکوم مي کند يعني بقيه ملت بري هستند، اين اصل اسلامي است شما از اول کار خودتان شروع کرديد ، گفتند که هزاران مفسد در اين کشور است ، پرونده را مي خواهم باز کنم اسامي را مي خواهم نام ببرم، رئيس بانک پارسيان را برداشتيد، لجن مالش کرديد، بعد مشاور خودتان کرديد و ديگران را همينطور، خوب ، اينها گناه دارد ، ما مسلمان هستيم، ما متدين هستيم، ما به خدا اعتقاد داريم، نمي توانيم افراد را همينطور نام ببريم و متهمشان بکنيم.

 در مورد واگذاري هکتاري، اگر اين کار را کرده‌اند خيلي کار غلطي بوده اما چه ربطي به بنده دارد

وي ادامه داد: در مورد واگذاري هکتاري، اگر اين کار را کرده اند خيلي کار بد وغلطي بوده اما چه ربطي به بنده دارد، شما مي گوئيد چرا از من حمايت مي کنند، بنده گفته ام هرشهروند يک ستاد ، مثل بعضي دوستاني که بنرهايشان همه سطح جهان را پوشانده و از تمام امکانات دولتي استفاده مي کنند از ادارات و از خود وزارت کشور استفاده مي کنند از صدا وسيما استفاده مي کنند، بنده استفاده نکردم، در آنجا را باز کرديم روي همه، هسته خيلي سالمي داريم که يک نفر راجع به آن هسته نمي تواند حرف بزند، افراد بسيار وارسته، بسيار معتقد و مومن در آنجا هستند، اگر بودند، الان شما نام مي برديد، شما روحيه تان اينطوري هست آنها را معکوس مي کرديد.

موسوي همچنين گفت:  درها را باز گذاشتيم، هر که از ما حمايت مي کند، استقبال مي کنيم هيچ دليلي ندارد که استقبال نکنيم ازهمه ملت استقبال مي کنيم که از بنده حمايت بکنند، راي بدهند تا تغيير ايجاد بکنيم، بنده اين را گفتم الان هم مي گويم به همه مردم مي گويم اگر بخواهيد اين فضا عوض بشود اينجوري راحت ديگران را معکوس بکنند.

همسر بنده 10 سال براي دكتراي علوم سياسي زحمت كشيده است

نامزد دهمين دوره رياست جمهوري تصريح کرد: ايشان جلوي بنده عکس خانم بنده را مي گيرد که اين را اينجوري کردن اينجوري کردن، ايشان مهمترين روشنفکر زن اين کشور است ، 10 سال براي دکتراي علوم سياسي زحمت کشيده ، سندهايش موجود است ، مدارکش هست، سايت هاي مرتبط با شما برگشتن عليه ايشان جوسازي کردند، ايشان قرآن پژوه است بله ايشان افتخارش اين است که فوق ليسانس رشته هنر هم دارد، دکتراي علوم سياسي و فوق ليسانس علوم سياسي هم دارد.

وي خاطرنشان کرد: شما ببينيد آن موقعي که کنکور بوده براي دانشگاه آزاد برويد آن را بررسي کنيد، بنده خبر دارم و متاسفانه يکي از دلايل مشکلات دولت همين است، معاون اجرايي آقاي رئيس جمهور بجاي اينکه مشغول حل مشکلات مردم باشد ، مشغول رفتن و سرکشي به اين پرونده و آن پرونده به آنجا و اينجاست که يک چيزي بسازنند که به درد امشب بخورد.

موسوي گفت : ايشان مي گويد، ستاره دار کردن، کار زمان آقاي معين بوده است. خوب کاري ندارم اگر ايشان هم اين کار را کرده باز کار بدي کرده است ولي بنظر نمي رسد که اينجور به آدم ها گيرداده باشند.

وي افزود: براي وارد شدن به اين دوراز انتخابات من هيچ انگيزه اي نداشتم. درمدت چهارسال دولت فعلي هم من هيچ سخني نگفتم. فقط ديدم شما داريد کشور را به خطر مي اندازيد.

نامزد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ادامه داد: بنده در برنامه هاي ديگر مسايل اقتصادي را مطرح خواهم کرد که با چه روشي شما کشور را داريد اداره مي کنيد . براي مثال همين عدم تشکيل شوراي پول واعتبار، عملا بانکها را تبديل به حيات خلوت شما کرده است . من مي گويم اين سياست قجري است. مگرحکم قجري يا حاج ميرزا آقا آغاسي چکار مي کرده است. يک خزانه داشته است . دستش را مي کرد توي آن و به اين و آن تخصيص مي داده است.

موسوي همچنين گفت: آقا! شوراي پول واعتبار براي اين است که شما را محدود بکند، بنده را محدود بکند. سازمان برنامه مديريت وبرنامه ريزي براي اين است که نگذارد شما هرجور دلت خواست هزينه بکنيد. بيايد و از شما حساب کشي بکند. که در نتيجه اين چيزي که ديوان محاسبات ما مي گويد، پولها گم شد يا به خزانه ريخته نشد. چندهزار تخلف شد. اين مسايل نبايد پيش بيايد. خوب اين به صلاح همه ما هست. به صلاح شما هم هست به صلاح همه ملت ماست. شما اين کار را نکرديد.

بحث بنده از روي دلسوزي است

وي تصريح کرد: بحث بنده از روي دلسوزي است. رسما از روي طرح مشکلي است که اگر ادامه پيدا بکند و اگر بقيه ابعادش را هم بشکافم خواهيم ديد که همين مسايلي چون بيکاري، تورم واعتياد و بد فرهنگي هم نتيجه و ناشي از اين سياستهاست و شکست ما درسياست خارجي هم همين مساله است و بالاخره اينکه اگر مي بينيم درسطح منطقه يک کشور دوست نزديک نداريم باز هم ناشي ازهمين قضيه است و تماما برمي گردد به اين چيزهايي که من درچارچوب همان طرحي که گفتم و دوباره براي شما مي خوانم، ببينيد که آيا مسايل اثر دارد يا ندارد.

موسوي گفت: بنده چهار، پنج تا ويژگي هايي که دراين نوع مديريت وجود دارد و ما را به اين بن بستها مي کشاند را براي شما مطرح کردم. به هرحال مي ارزد دراين چهاردقيقه باقيمانده از وقتم عنوان بکنم. ولي چون آقاي احمدي نژاد ما را مجبور کرد چيزهايي بگويم که خوش نداشتم در اين جا مطرح بکنم.

نامزد دهمين دوره رياست جمهوري خاطرنشان کرد: به هرحال اين يک مديريت هيجاني بي ثبات، نمايشي و شعاري. خيال بافي و خرافه گرايي است . ما مرتب داريم مي شنويم که اسرائيل درحال فروپاشي است. خوب براساس اين ما سياست خارجي تدوين مي کنيم. خوب معلومه که به بيراهه مي رويم. معلومه که اشتباه مي کنيم و اين خود محوري و قانون گريزي است.

آدمي که قانون محور نباشد گرفتار قانون گريزي مي شود

وي افزود: آدمي که قانون محور نباشد، گرفتار قانون گريزي مي شود. بنابراين اگر آدم قانون محور نباشد از قانون فرار مي کند. و قانون را هم دوست ندارد اما آدم قانون محور مي رود و از راه قانوني مسئله را حلش مي کند. حتي اگر قانون را هم دوست نداشته باشد.

موسوي در ادامه گفت: در خصوص اين روزمرگي ها و سطحي نگري ها و ساير اين مسايل و بويژه آن افراط وتفريط هايي که اينها دراين چهارسال گذشته به ملت ما خسارت زده و لطمه زده بعدا صحبت خواهم کرد. اما حالا پيام خودم را به مردم مي دهم مبني براينکه از مردم بوده ام و به مردم برمي گردم . مسلما مردم دراين باره قضاوت خواهند کرد، مي توانند راجع به اين دوره هم قضاوت بکنند. دراين زمينه مي توانند ببينند که رويه ها و سياست ها چگونه است و براين اساس آنها مي توانند واقعا تصميم بگيرند. اين بود که من اين را براي کشور خطرناک ديدم و از روي احساس وظيفه آمدم.

وي تصريح کرد: درپايان من ازهمه مردم تشکرمي کنم و مردم را به ارزش ها دعوت مي کنم. مردم را خوار کردن و براي يک نامه به دنبال ماشين خود کشيدن به عنوان اينکه ما سياست رو در رو با مردم داريم، اين روش کار نيست.

موسوي خاطرنشان کرد: براي مردم بايد توليد ايجاد کنيم. کارايجاد بکنيم. توليد ملي وصنعت خودمان را تقويت بکنيم تا شاهد برخي نابسامانيها نباشيم. مثلا محصول همدان سير است اما مردم آنجا مي گويند از وقتي که سير چيني وارد شده نمي توانيم سير بکاريم، اينطور مسائل را بايد از بين ببريم.

وي در پايان گفت: ما بايد عرق ملي داشته باشيم و از نظر من براي ما واقعا تحقير آميز است که صنعت ، اقتصاد ، کشاورزي و توليد ما اين اندازه در معرض نابساماني قرار گيرد، آروز مي کنم نتايج بحثها و گفتگوها به نفع انقلاب اسلامي باشد.

یزد فردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا